VANLIGA FRÅGOR OM SMYCKEN OCH ATT HANDLA HOS OSS

FAQ

LEVERANS

Hur lång är leveranstiden?
-    Inom Sverige är leveranstiden cirka 2-3 arbetsdagar. I EU är leveranstiden cirka 3-6 arbetsdagar och  övriga världen 3 - 10 dagar.

Vilka leveransalternativ erbjuder ni?
-  Vi erbjuder leverans med Budbee, PostNord, DHL och UPS. Du kan även hämta upp din order på vårt kontor i Stockholm. Läs mer under Frakt & Leverans.

Kan jag hämta ut min order hos en återförsäljare?
-    Det går tyvärr inte.

Jag har valt att hämta upp min order på ert kontor. När kan jag komma och hämta den?
-    Din order är redo att hämtas upp nästkommande vardag. Våra öppettider är måndag-fredag kl. 10-16 med lunchstängt 12-13.
Observera att vi har stängt alla röda dagar.

Vad händer om jag inte hämtar ut min paket?
-   För paket som kommer i retur till oss på grund av ej uthämtat, debiterar vi 150 kronor. Detta är för att täcka de dubbla frakterna samt för plock och uppackning av produkter.
-  Har du inte kunnat hämta ut ditt paket, kontakta oss så ser vi hur vi på smidigast sätt löser detta.

 

RETUR / BYTEN

Jag vill returnera min order/ett smycke. Hur gör jag?
- Via PostNord gör du det genom att klistra på den medföljande retursedeln på paketet. En returprocess kan ta upp till 14 arbetsdagar (18 kalenderdagar). Har du inte fått en retursedel tar du kontakt med vår kundservice så hjälper vi dig! Kontakta oss på info@sophiebysophie.com för en fraktsedel.

- Via Bubbee gör du det genom länken skickad på SMS eller via Budbees app då kan du gå in i den order som du vill returnera. Klicka på "boka retur" knappen och följ sedan stegen från Buddbee. Du behöver inte printa någon returetikett.En returprocess kan ta upp till 14 arbetsdagar (18 kalenderdagar). 

 Hur får jag tillbaka min betalning?

-    Om du har betalat med kort kommer pengarna krediteras till ditt kort inom 3-5 arbetsdagar från att vi har behandlat din retur.
-    Om du har betalat med Klarna kommer din faktura att krediteras.

 Har du valt Klarna som betalsätt?

-   Då kan du redan nu rapportera din retur hos dom, då pausas nämligen din faktura under tiden vi hanterar din retur. Detta kan du enkelt göra via Klarna-appen, Klarnas hemsida eller genom att ringa Klarna på 08-120 120 10.


Jag vill byta ett smycke. Hur gör jag?
-    Om du önskar byta ett eller flera smycken av dina mottagna varor mot någon annan, så behandlar vi den som en vanlig retur. Du skickar tillbaka det smycket du vill byta och lägger en ny beställning.

Hur lång är returtiden?
-    Vi erbjuder öppet köp och bytesrätt gäller i 30 dagar från att du har mottagit ditt paket. Observera att vi inte mottar varor där plomberingen har brutits. En returprocess kan ta upp till 14 arbetsdagar (18 kalenderdagar).

Står ni för returkostnaden?
-    Ja, varje beställning med kommer en returfraktsedel att använda vid retur. 

SKÖTSELRÅD

Hur ska jag förvara mitt smycke?
- Ditt smycke ska förvaras i den gröna dustbagen som du har fått med din order.  

Kan jag polera mitt smycke?
- Ja men använd en specifik poleringsduk för silver och polera försiktigt.

Säljer ni poleringsduk?
- Nej. Det kan du köpa hos valfri smed.

Kan jag bada/duscha med mina smycken?
- Vi rekommenderar att du inte utsätter dina smycken för någon typ av vätska. Ta av dig smycket om du ska vara i kontakt med vätskor som tex vatten, parfym och hudlotion – då detta påverkar pläteringen och gör att smycket kan missfärga/tappa färg.

Kan jag ”putsa upp” mitt smycke som har tappat glans?
- Du kan polera ditt smycke lätt med en poleringsduk för att få fram glans och få bort en viss oxidering. Dock kan du inte förändra guldpläteringen på smycket om den har tappat färg exempelvis om den har varit i kontakt med vätska.

MATERIAL

Är era produkter nickelfria?
-    Våra produkter är nickelfria. Vi arbetar med 925 sterling silver vilket innebär 92.5% silver. Resterande 7.5 % är andra metaller, vanligtvis koppar.

Jag är väldigt känslig, vad ska jag tänkta på gällande era produkter?
-    Vi erbjuder nickelfria produkter med 925 sterling silver i våra fashion-smycken.

Vad innebär ett guldpläterat smycke?
-    En guldplätering innebär att det är ett guldfärgat lager som ligger ovanpå vårt silver eller mässingssmycke.

Vad har ni för silverkvalitet på era smycken?
- Vi arbetar med 925 sterling silver i våra silversmycken. Våra silversmycken får även en rodiumbehandling som gör att silvret får en fin lyster och hindrar materialet från oxidering.

REKLAMATION OCH LAGNING

Mitt smycke har gått sönder, vad ska jag göra?
-    Om ditt smycke är köpt hos någon av våra återförsäljare vänder du dig direkt till dem för att få hjälp med din reklamation.
-    Är smycket köpt på sophiebysophie.se kontaktar du oss via mail och beskriver orsaken till reklamationen och bifogar bild på smycket samt kvitto / orderbekräftelse. 

Mitt Knot Cuff har gått av på mitten, kan jag byta ut den?
-    Knot cuff är gjord i sterling silver vilket innebär att om du böjer smycket så kan det gå av. Därför rekommenderar vi att inte försöka böja smycket. Har den gått av anser vi inte det som en giltig reklamation. 

Mitt smycke har tappat plätering. Varför?
-    Vi använder en guldplätering på våra guldfärgade smycken. Om smycket kommer i kontakt med vätskor som tex vatten, parfym eller bodylotion kan det påverka pläteringen/färgen. 

Lagar ni trasiga smycken (kedjan har gått av, förlänga kedja, byte av lås)?

Vi lagar inte smycken hos oss utan hänvisar till att vända sig till en valfri guldsmed för att få hjälp med lagningen. (Har smycket gått sönder under reklamationstiden (3 år) kontakta oss med kvitto att det är köpt hos oss och bild på smycket).


FINE / DIAMANTER

Kan jag specialbeställa en viss storlek på ringar?
-    Självklart kan du göra en specialbeställning på en storlek som vi inte har i vårt lager. Kontakta oss på info@sophiebysophie.com.
Observera att detta endast gäller på våra 18K guldsmycken. 

Hur lång tid tar det om jag gör en specialbeställning?
-    Det tar cirka 4-6 veckor från att vi har fått in din order.

Vad innebär 18 karat guld?
- För att guld ska få tillräckligt med hårdhet för att kunna bli till smycken behöver guld legeras (blandas) med andra metaller. 18 karat guld innebär att 75 % är guld och 25 % andra metaller. Karat innebär halten av guld i ett smycke.

Vilken kvalité har era diamanter?
- TW SI1

PRESENT OCH INSLAGNING

Kan jag få min beställning inslagen mot en extra kostnad?
-    Kontakta oss på info@sophiebysophie.com så fixar vi det!

Jag önskar att beställa en presentask – hur gör jag det?
-    Du kan lägga till vår gröna giftbox i kassan när du har lagt en vara i din kundkorg. Kryssa i rutan för giftbox. En presentask kostar 49 kr.

Går det att få ett handskrivet kort med?
-    Självklart kan vi skicka med ett handskrivet kort om du vill det. Du kan skriva ett meddelande om detta på hemsidan när du lägger din order. 

Kan man beställa ett presentkort?
-    Självklart. Vi har presentkort med olika summor. Du hittar dessa här.

8. BETALNINGSALTERNATIV

Vilka betalningsalternativ erbjuder ni?
-    Kort ( VISA, Master Card)
-    Klarna Checkout – faktura, dela upp betalningen, betala direkt, kort med American Express

Kan jag betala med faktura?
-    Det går bra! Då väljer du Klara Checkout som betalningsalternativ.

Kan jag komma till ert kontor och köpa smycken?
-    Tyvärr har vi ingen möjlighet att ta emot köp på vårt kontor men du kan lägga en webborder och sedan komma och hämta upp din order. 

9. PROBLEM MED WEBSHOPPEN

Jag kan inte lägga en webborder – varför?
-    Börja med att kontrollera att du har valt rätt land och valuta högst upp på hemsidan. Ibland kan det vara problem att slutföra sin order om man använder en webbläsare som inte är uppdaterad. Prova därför gärna en annan webbläsare, uppdatera webbläsaren eller testa att genomföra köpet via din mobil.

Jag vill beställa fler av samma vara – hur gör jag?
-    Det går att öka antalet av en vara när du har lagt den i din kundkorg.

Varför går mitt köp inte igenom?
-    Prova att testa en annan webbläsare exemelvis Chrome, Safari eller Firefox. Uppdatera även gärna din webbläsare. Kontakta oss på info@sophiebysophie.com så hjälper vi gärna till.

Jag använde en kod för att få 10 % rabatt men det kom inte med i min order. Varför?
-    Koden gäller inte för våra Charity-produker såsom Childhood, WaterAid och Wildheart. Om du har beställt något från dessa kollektioner så kommer koden inte att fungera. Koden är giltig vid ett tillfälle per person.
Kontakta oss gärna vid frågor!